Jumat, 03 Juni 2011

Sajakkah? #1

Matikah?

Di pojok ruang aku tertunduk
Bersama sebuah pena
Aku terdiam

Dengan sehelai kertas aku berbincang
Bersamanya aku terguncang
Diam... Namun rindu
Tanpa suara... Tapi sendu
Tiada mulut ini tergerak
Hanya sesekali mata terpejam

Dengan sebuah kertas aku bercakap
Menerawang lebih jauh
Menembus diri kian dalam
Masih hidupkah hati ini?
Bagaimanapun ia harus tetap hidup
Selagi jantung senantiasa berdetak
Selagi tangan mampu mengayun
Selagi kaki masih menopang

Dengan selembar kertas aku tertumpah
Resah gelisah diri tertunduk
Gundah gulana mata terkatup
Kurasa perih
Aku melirih
Sudah matikah hati ini?
Sudah berapa lama?
Matikah?

Dengan secarik kertas aku meredam
Mungkin memang benar
Aku telah begitu jauh
Aku sungguh jatuh
Dalam...
Semakin gelap...
Kian pekat...

Dan aku bertekad
Bersama impian dan angan
Ia harus tetap hidup

(Jakarta Tingkat 4 - 21 April 2011)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar